close
‘Πρωτάκια’ σε δράση, γονείς επιστροφή στα θρανία… Ξεκινάμε!

‘Πρωτάκια’ σε δράση, γονείς επιστροφή στα θρανία… Ξεκινάμε!

Γράφει η Στέλλα Χίου – Ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Πρωί πρωί με την τσάντα φορτωμένη στον ώμο ξεκινάει το μικρό σου αστέρι για τον δρόμο προς το σχολείο με πολύ καμάρι και χαμόγελα, διότι ξεκινάμε σχολείοοοοοοο !!!!

Η τσάντα δεν είναι ότι και ότι , είναι με την Πέππα την γουρουνίτσα, ενώ ο θησαυρός κρύβεται μέσα: τετράδια πολύχρωμα με κολλημένες ετικέτες, ‘ντυμένα’ βιβλία , κασετίνες με ταξινομημένα τα μολύβια, γόμες, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, χάρακες και κάθε λογής περίτεχνο  αξεσουάρ αναγκαίο για την σχολική χρονιά. Ενώ την λίστα την δασκάλας την έχεις συμπληρώσει τώρα αρχίζουν τα δύσκολα!

Συναντήσεις μαμάδων να συζητάνε,  ΄ώωω… τι θα κάνουμε, πώς θα τα βγάλουμε πέρα φέτος;’  ‘θα διαβάζει;’ ‘ θα τα καταλαβαίνει;’  ή ‘ ντουβάρι θα πηγαίνει , ντουβάρι θα έρχεται;’  ‘ πώς να το διαβάσω , τα βιβλία άλλαξαν , οι απαιτήσεις αυξήθηκαν΄ ‘ βράδυ βλέπω να τελειώνουμε’ ‘ Πώς!!! θα έχουμε και ξένη γλώσσα από την 1η  Δημοτικού ;’  ‘Αχχχ , τα εμφράγματα ξεκινάνε να θερίζουν!!!!

Είσαι σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης και βλέπεις το μικρό μπομπιράκι μέσα στην λάμψη και το χαμόγελο να χαίρεται για τα αξεσουάρ του σχολείου και την άγνοια στο τι θα επακολουθήσει καθώς αναρωτιέται τον λόγο που η μαμά φοβάται τόσο το σχολείο και το διάβασμα, αφού εμείς στο σχολείο κάνουμε γραμμούλες και μπαλάκια στρογγυλά!

Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, η καλή αρχή από την 1η δημοτικού κιόλας είναι καθοριστική. Ας δούμε πρακτικούς και αποδοτικούς τρόπους να διαβάζει το παιδί καθώς και πώς να συμμετέχεις σε αυτήν την διαδρομή.

Το διάβασμα δεν θέλει κόπο , θέλει τρόπο!

Για να αποδίδει και να μη  κουράζει.

Οργάνωση

Ένα από τα πρώτα πράγματα που οφείλουν οι γονείς να κάνουν από  την 1η δημοτικού είναι να μάθουν στο παιδί να οργανώνει το διάβασμα του, διότι οι νέοι μαθητές δεν γνωρίζουν τρόπους οργάνωσης ούτε και τρόπους μελέτης.

Για να μην επικρατεί χάος και φαίνονται όλα βουνό, βοηθάτε να οργανωθεί το διάβασμα και ο χρόνος. Σε αυτό το πρόγραμμα μπαίνει όλη η οικογένεια. Αφού γυρνάει από το σχολείο, φάει το μεσημεριανό και ξεκουραστεί είτε με το να κοιμηθεί λιγάκι, ξαπλώσει στον καναπέ, είτε με λίγο παιχνίδι. Με τον καιρό θα βρείτε την σταθερή ώρα που θα ξεκινάτε το διάβασμα.

Ουσιαστικό είναι να υπάρχει ησυχία , συγκέντρωση και σεβασμός από τα άλλα μέλη της οικογένειας. Η συμμετοχή όλων παίζει καταλυτικό ρόλο στον προγραμματισμό.

Εξηγήστε στο παιδί  ότι όταν τελειώνει τα μαθήματα  θα έχει χρόνο και για άλλες ευχάριστες δραστηριότητες ενώ αν περνάει ο χρόνος και βαριέται θα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.

Το πρόγραμμα βοηθάει τα παιδιά να μάθουν την συνέπεια αλλά και τα όρια.

Χώρος

Το δωμάτιο του παιδιού και πιο συγκεκριμένα ο χώρος του γραφείου είναι ο χώρος του, εκεί που θα έχει όλα τα απαραίτητα όταν κάθεται για την μελέτη.  Να εξηγήσετε την χρήση των μολυβιών, πιο τετράδιο είναι για πιο μάθημα και όλα εκείνα που θα χρειάζεται. Για τους μεγαλύτερους φαίνονται αυτονόητα και δεδομένα αλλά για τον μικρό μαθητή η σωστή εξήγηση βοηθάει να ξεκαθαρίσει τα πράγματα . Ο χώρος του γραφείου είναι για να έχει συγκεντρωμένα τα βιβλία, τετράδια , εργασίες. Αν για λόγους μεγαλύτερης συγκέντρωσης και ησυχίας απαιτείται να κλείνετε την πόρτα ως αποφυγή θορύβων , να το πράξετε. Ένας ευχάριστος χώρος , που δεν αποσπάει την προσοχή έχει τις προδιαγραφές για αποδοτικό διάβασμα.

Διαλείμματα

Πάρα πολύ σημαντικό είναι  τα διαλείμματα, μικρά και συχνά διαλείμματα κατά την διάρκεια του διαβάσματος, κάθε μισή ωρίτσα για τα μικρότερα παιδιά του δημοτικού και κάθε μια ώρα για τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων .

Ενώ στο τέλος με την ολοκλήρωση να υπάρχει και το είδος της επιβράβευσης , να παίξει με τους φίλους, να δει την αγαπημένη του σειρά, παιχνίδι.

Τεχνικές διαβάσματος

Διαβάζει πρώτα τα πιο δύσκολα μαθήματα, μιας και είναι πιο ξεκούραστο και η απόδοση θα είναι καλύτερη , συνεχίζει με τα ευκολότερα.

Εξηγήστε καλά στο παιδί, την άσκηση που έχει να κάνει και τι ακριβώς απαιτείται.

Κάθε μάθημα που ολοκληρώνεται το σβήνετε από την λίστα των υποχρεώσεων

Δεν σκίζετε σελίδες, ούτε σβήνετε τις εργασίες, αν έχει κάνει λάθος είτε δεν κάνει καλά γράμματα.  Το ρωτάτε αν αυτό που βλέπει του αρέσει και αν θα το ξανάκανε θα είχε καλύτερα αποτελέσματα.

Να αποφεύγετε την παπαγαλία αλλά να δίνεται το περιθώριο να εκφραστούν με δικά τους λόγια σε ότι κατάλαβαν.

Με το μολυβάκι να σημειώνουν και να υπογραμμίζουν σημαντικά σημεία.

Αυτονομία , στα παιδιά των πρώτων τάξεων παρεμβαίνουμε και συμμετέχουμε περισσότερο, στις μεγαλύτερες τάξεις τους μαθαίνουμε να οργανώνονται , να διαβάζουν μόνα τους και παρέχετε βοήθεια  εκεί που χρειάζεται ώστε να ενισχύεται η  υπευθυνότητα.

Αν ο γονιός δεν έχει καταλάβει μια άσκηση , εργασία , μπορεί να την αφήσει και  να εξηγήσει την επόμενη μέρα στο δάσκαλο, στο χώρο στου σχολείου και της διδασκαλίας θα το αναλάβει ο εκπαιδευτικός.

Αν δεν θέλει να διαβάσει, αφήστε το να πάει αδιάβαστο μια φορά, ενημερώστε τον δάσκαλο για το τι συμβαίνει, να ήσαστε σίγουροι ότι θα έρθει μέσα στην τάξη αντιμέτωπο με τις συνέπειες της άρνησης διαβάσματος.

Η καλή σχέση του γονιού με τον εκπαιδευτικό είναι σημαντική για την εξέλιξη και την ανάπτυξη του παιδιού.

Όταν ζητάμε από το παιδί να διαβάσει δεν βλέπουμε τηλεόραση ώστε να αποσπάμε την προσοχή του, διαβάστε και εσείς ένα βιβλίο δώστε θετικά ερεθίσματα.

Θωρακιστείτε με υπομονή

Μέσα στη δίνη της καθημερινότητας, των υποχρεώσεων και της έλλειψης χρόνου, είναι δύσκολο να ασχοληθεί ο γονιός με το διάβασμα του παιδιού. Υπάρχει η κούραση και ο εκνευρισμός όταν το παιδί αργεί η’ δε καταλαβαίνει πάρτε λίγο τον χρόνο σας , δώστε το περιθώριο να βρει τον δικό του ρυθμό.

Ευχάριστο διάβασμα

Κάντε το διάβασμα δημιουργικό, ευχάριστο, η ζωγραφική είναι τρόπος έκφρασης, ζητήστε να ζωγραφίσει κάτι από το μάθημα που έμαθε. Στα μαθηματικά χρησιμοποιήστε αντικείμενα να μετρήσετε. Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από την μελέτη την παρατήρηση και την εφαρμογή.

Υψηλές Προσδοκίες

Μην έχεις υψηλές προσδοκίες, μην απαιτείς την τελειότητα, την πρωτιά. Το προσωπικό σου άγχος να μην το μεταφέρεις στο παιδί και στο σχολείο. Ένας καλός μαθητής δεν είναι αυτός που κυνηγάει την πρωτιά. Αυτό είναι εντελώς ανώφελο εξαντλητικό και ανούσιο. Ούτε φυσικά οι συγκρίσεις με άλλους συμμαθητές η’ ακόμα και αδέρφια. Στόχος σας, να αναπτύξετε και να ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Αναγνωρίσετε τις δυνατότητες του, επιβραβεύεστε  τα αποτελέσματα, την προσπάθεια και από την άλλη εντοπίστε τις αδυναμίες και δουλέψτε πάνω σε αυτές.

Τους μύθους και τις εμμονές ότι όσο πιο καλούς βαθμούς έχεις τόσο πιο επιτυχημένος θα είσαι έχει καταρρεύσει προ πολλού μέσα από ατελείωτα παραδείγματα της καθημερινότητας.

Ευτυχισμένος μαθητής είναι αυτός που η καθημερινότητα του περιλαμβάνει, μάθηση , παιχνίδι, ελεύθερο χρόνο, δημιουργικότητα, συνεργασία.

Ευτυχισμένο άνθρωπο και χρήσιμο στην κοινωνία δεν σε κάνουν ούτε τα 19, τα 20 και ο ανταγωνισμός αλλά  μια υγιείς προσωπικότητα με προσωπική καλλιέργεια, αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.

 

Καλή σχολική χρονιά και ευχάριστο – δημιουργικό διάβασμα !

 

Έτσι γιατί παίρνει νόημα :

Τα σχολικά χρόνια δεν τα αλλάζω με τίποτα!!

stella

error: Content is protected !!