Γράφει η Στέφανη Αργυρού, Σχολική Σύμβουλος και επαγγελματική καθοδηγήτρια
Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη ανησυχία των γονέων ως προς τη μεγάλη έκταση που έχει λάβει το θέμα του σχολικού εκφοβισμού, είναι καλό οι γονείς να μάθουν να ανιχνεύουν σημάδια τέτοιων συμπεριφορών οι οποίες αδιαμφισβήτητα είναι επιζήμιες προς τα παιδιά τους.
Παραβατικότητα
Η σχολική παραβατικότητα και γενικότερα η παιδική παραβατικότητα είναι ένα επίκαιρο ζήτημα. Η σχολική παραβατικότητα περιλαμβάνει ένα μεγάλο φάσμα συμπεριφορών, από ήπιες μέχρι ακραίες συμπεριφορές παραβατικότητας. Μια από τις μορφές της σχολικής παραβατικότητας είναι και ο σχολικός εκφοβισμός.
Τι είναι σχολικός εκφοβισμός
Ορίζεται ως η επαναλαμβανόμενη άσκηση σωματικής, λεκτικής-ψυχολογικής βίας ή εκφοβισμού από ένα μαθητή σε κάποιον άλλο ή από μια ομάδα παιδιών, των οποίων σκόπιμος στόχος είναι η πρόκληση δυσάρεστων συναισθημάτων όπως φόβος και άγχος ή και σωματικής βλάβης στον μαθητή που είναι ο αποδέκτης.
Σύμφωνα με έρευνες το να βρίσκεται ένας μαθητής στη θέση του αποδέκτη της επιθετικότητας ελλοχεύει σοβαρές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις όπως συναισθηματική καταπόνηση, κατάθλιψη, χαμηλή αυτοπεποίθηση και ίσως πιο ακραία φαινόμενα όπως απόπειρες αυτοκτονίας. Αυτός είναι και ο λόγος που θα πρέπει οι γονείς να παρατηρούν τις συμπεριφορές των παιδιών τους και όταν παρατηρήσουν διαφοροποίηση σε αυτές να τις μελετούν εκτενέστερα.
Σημάδια που θα έπρεπε να σας θορυβήσουν επάνω στη συμπεριφορά του παιδιού:
- Σημάδια/μελανιές σε διάφορα μέρη του σώματος κατ’ εξακολούθηση
- Μείωση της συνηθισμένης σχολικής απόδοσης και η άρνηση να πάνε στο σχολείο
- Απουσία πολλών φίλων και κατ’ επέκταση στενών δεσμών
- Όταν τα παιδιά συχνά αποκλείονται από την ομάδα
- Επιρρεπή στο κλάμα
- Δείχνουν ασυνήθιστα αγχώδη, δυστυχισμένα, καταθλιπτικά
- Φαίνεται να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση
- θεωρούνται διαφορετικά, ανασφαλή, επιφυλακτικά, ευάλωτα, ήσυχα, υποτακτικά και ντροπαλά.
- Αδυναμία υπεράσπισης εαυτού
Σαφέστατα για να ξεκαθαρίσουμε εάν όντως τα πιο πάνω απορρέουν από σχολικό εκφοβισμό, θα πρέπει πρώτα να μελετηθούν και να αποκλειστούν άλλοι παράγοντες που ίσως είναι και οι υπαίτιοι για την ύπαρξη τους. Έπειτα από μελέτη και απόρριψη οποιωνδήποτε άλλων οφειλόμενων παραγόντων, αυτές οι συμπεριφορές μπορούν να αποδοθούν σε σχολικό εκφοβισμό.
Στέφανη Αργυρού, πτυχιούχος Ψυχολογίας, Ειδικευόμενη στη σχολική συμβουλευτική και επαγγελματική καθοδήγηση και δασκάλα γιόγκα
argyroustephanie@gmail.com