close
Κύπρος: Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ανά τάξη – Οι ενότητες

Κύπρος: Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ανά τάξη – Οι ενότητες

Στον απόηχο των έντονων αντιδράσεων των τελευταίων ημερών γύρω από το τι τελικά θα διδάσκεται στους μαθητές στο πλαίσιο της ολιστικής σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, όπως αυτή ψηφίστηκε προσφάτως από τη Βουλή, το υπουργείο Παιδείας έδωσε σχετικές λεπτομέρειες.

Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές μέρες, σε κοινή διάσκεψη Τύπου, η υπουργός Αθηνά Μιχαηλίδου με την πρόεδρο του Συμβουλίου «Φωνή», Αναστασία Παπαδοπούλου, έσπευσαν να καθησυχάσουν όσους ανησυχούν για τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται. Τονίζοντας ότι στόχος είναι η προστασία των παιδιών από τη σεξουαλική κακοποίηση και η θωράκισή τους, ούτως ώστε να την αναγνωρίζουν αλλά και να την καταγγέλλουν, επεσήμαναν ότι επί της ουσίας δεν αλλάζει κάτι καθώς στο πλαίσιο του μαθήματος Αγωγή Υγείας υπήρχαν σχετικές ενότητες.

Ωστόσο, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση τώρα θα ενταχθεί και στη Β΄ και Γ΄ τάξη Λυκείων και Τεχνικών Σχολών με βιωματικά εργαστήρια, με στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά εκείνων των ηλικιών σε όλα τα σχετικά ζητήματα που απασχολούν. Eίναι γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα γίνονται αναφορές σε εγχειρίδια και εκπαιδευτικό υλικό που καταρτίστηκαν στο εξωτερικό σχετικά με το τι θα διδάσκονται τα παιδιά. Από πλευράς πάντως των αρμοδίων αυτό απορρίπτεται κάνοντας λόγο για διαστρέβλωση.

Το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της πρόσφατης διάσκεψης με το Συμβούλιο «Φωνή», γνωστοποίησε και τον πίνακα της ολιστικής σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, όπως αυτό εντάσσεται από τη νέα σχολική χρονιά στο μάθημα Αγωγή Υγείας.

Πρόκειται για τις ενότητες που θα διδάσκονται οι μαθητές από την Προδημοτική Εκπαίδευση μέχρι και την τελευταία τάξη της Μέσης Εκπαίδευσης.

Αναλυτικά, αναφέρονται τα ακόλουθα: 

ΠΡΟΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

«Κανόνας του εσωρούχου»: Το σώμα σου σού ανήκει / Τα καλά και κακά αγγίγματα / Τα καλά και κακά μυστικά / Η πρόληψη και η προστασία των παιδιών είναι ευθύνη των ενηλίκων / Καταγγελία και αποκάλυψη στοιχείων / Γνωστοί και άγνωστοι δράστες / Βοήθεια – Δίκτυο Ασφάλειας με άτομα που εμπιστευόμαστε / Γνωρίζω, φροντίζω και προστατεύω τον εαυτό μου – Προσωπική υγεία και ασφάλεια / Η δύναμη της φιλίας / Οικογένεια (σχέσεις, ρόλοι, στερεότυπα ρόλων) / Ανθρώπινα Δικαιώματα και υποχρεώσεις – Δικαιώματα και υποχρεώσεις των παιδιών / Τα συναισθήματα (αναγνώριση, έκφραση, ενσυναίσθηση, έλεγχος) / Ίδιοι και διαφορετικοί / Συνεργασία.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

Α΄ Δημοτικού: Αναπαραγωγικά και ιδιωτικά μέρη του σώματος, καλά και κακά μυστικά, καλά και κακά αγγίγματα, δίκτυο ασφάλειας, καταγγελία, κανόνας του εσωρούχου, ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης, φιλία, υγιείς σχέσεις, προσωπική υγιεινή/φροντίδα σώματος, ταυτότητα (συνήθειες, φύλο), συναισθήματα (αναγνώριση, έκφραση, αιτίες), φιλία, σεβασμός.
Β΄ Δημοτικού: Αγάπη, υπευθυνότητα, ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, κανόνας του εσωρούχου, οικογένεια, έμφυλα στερεότυπα, ασφάλεια στο σπίτι και στο σχολείο, γραμμές καταγγελιών, ομοιότητες και διαφορές ατόμων, οφέλη διαφορετικότητας.
Γ΄ Δημοτικού: Στάδια ανάπτυξης του ατόμου, τεχνικές διαχείρισης δύσκολων συναισθημάτων, οικογενειακή ζωή, προστασία από κάθε είδους κακοποίηση, επικοινωνία, αποδόμηση στερεότυπων των φύλων, ισότητα φύλων.
Δ΄ Δημοτικού: Ενσυναίσθηση, υπεύθυνες και ανεύθυνες συμπεριφορές, υγεία, εικόνα του σώματος, αθλητισμός και φύλο, κίνδυνοι διαδικτύου, γραμμές βοήθειας, εκφοβισμός, νομοθεσία προστασίας από τη σεξουαλική κακοποίηση, Επίτροπος Δικαιωμάτων του Παιδιού, ρόλος του κράτους στη διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού.
Ε΄ Δημοτικού: Εφηβεία, εικόνα εαυτού, ψηφιακός εκφοβισμός, ψεύτικο προφίλ, ψηφιακή ταυτότητα (εικόνα εαυτού στα ψηφιακά μέσα), υγιής συνύπαρξη, στερεότυπα, κουλτούρα κατά του ρατσισμού/ ρατσιστικός λόγος, ορθή διαδικτυακή συμπεριφορά, επίλυση συγκρούσεων, υγιείς τρόποι επικοινωνίας).
Στ΄ Δημοτικού: Κάπνισμα / αλκοόλ, πληροφόρηση / παραπληροφόρηση, έκθεση σε παράνομο περιεχόμενο, προσωπικά δεδομένα, phishing, sexting, grooming, φλερτ, ονείρωξη, αυνανισμός, έμμηνος ρύση, αλλαγές (σωματικές, συναισθηματικές, κοινωνικές), εφηβεία, εσφαλμένες αντιλήψεις / αποδόμηση μύθων και αντιλήψεων γύρω από τις αλλαγές στην εφηβεία, μορφές βίας / τρόποι προστασίας, φιλία.

 ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

Α΄ Γυμνασίου: Υγεία: Έννοια της υγείας, παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία και τον τρόπο ζωής των ατόμων και τρόπος αλληλεπίδρασής τους. – Εαυτός: Σημασία της ολιστικής ανάπτυξης του εαυτού, παράγοντες προστασίας και παράγοντες κινδύνου ανάπτυξης εαυτού, τρόποι βελτίωσης για κάθε διάσταση του εαυτού. – Εφηβεία: Αλλαγές στην εφηβεία, τρόποι διαχείρισης των αλλαγών, άμυνες και πρακτικές προστασίας, χαρακτηριστικά των υγιών σχέσεων στο πλαίσιο της οικογένειας και της φιλίας, υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις.
Β΄ Γυμνασίου: Προσωπική ανάπτυξη: Παράγοντες που επηρεάζουν τη θετική ανάπτυξη των διαστάσεων του εαυτού τους (ΜΜΕ, φιλία, οικογένεια). – Σεξουαλικά και αναπαραγωγικά δικαιώματα: Κοινωνικά στερεότυπα και αποδοχή της διαφορετικότητας. – Μορφές βίας: Σεξουαλική, σωματική, ψυχολογική, συναισθηματική, οικονομική. – Υφιστάμενη νομοθεσία, εκφοβισμός, μηδενική ανοχή στη βία και στον εκφοβισμό.
Γ΄ Γυμνασίου: Χαρακτηριστικά εφηβείας: Χαρακτηριστικά σεξουαλικής ωρίμανσης, συμπεριφορές που προάγουν τη σεξουαλική υγεία των εφήβων, παράγοντες που επηρεάζουν τη σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία των εφήβων. Υγιείς σχέσεις, αναπαραγωγικά και σεξουαλικά δικαιώματα, ανθρώπινα δικαιώματα, σεξουαλική συμπεριφορά.
Α΄ Λυκείου – Τεχνικών Σχολών: Ο εαυτός και η διαμόρφωση ταυτότητας στην εφηβεία: Παράγοντες προστασίας και παράγοντες κινδύνου που επηρεάζουν την ανάπτυξη των διαστάσεων του εαυτού. Υγιείς σχέσεις, σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία και δικαιώματα, δικαιώματα και σεξουαλικότητα, σωματική υγεία (ΣΜΝ και αντισύλληψη).
Β΄ Λυκείου – Τεχνικών Σχολών: Προσωπική ανάπτυξη: Παράγοντες που επηρεάζουν τη θετική ανάπτυξη των διαστάσεων του εαυτού τους (ΜΜΕ, φιλία, οικογένεια). Σεξουαλικά και αναπαραγωγικά δικαιώματα: Χωρίς προκατάληψη σε επίπεδο εθνικότητας, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Μορφές βίας, υφιστάμενη νομοθεσία, εκφοβισμός, μηδενική ανοχή στη βία και στον εκφοβισμό.
Γ΄ Λυκείου – Τεχνικών Σχολών: Υγιείς ρομαντικές/σεξουαλικές σχέσεις: Δεξιότητες επικοινωνίας, καλού ακροατή, διαπραγμάτευση, επίλυση συγκρούσεων, αυτοελέγχου και αυτοσεβασμού. Δημιουργία οικογένειας, δικαιώματα και τρόποι προστασίας ευάλωτων ομάδων, ηθικά διλήμματα, οικογενειακός προγραμματισμός, οικογενειακή αγωγή.

Πηγή:Φilenews

error: Content is protected !!