close
Είδη τιμωρίας και η επικινδυνότητα τους

Είδη τιμωρίας και η επικινδυνότητα τους

25 January 2023

Το 90% των Ελλήνων αναφέρουν πως τιμωρούν τα παιδιά τους και 60% αναφέρουν πως επιβάλλουν και σωματικές και ψυχολογικές ποινές στα παιδιά τους.

Η τιμωρία είναι
● “η ποινή που επιβάλλεται για κάποια αξιόποινη πράξη.”
● “ένα είδος προστίμου το οποίο επιβάλλεται σε κάποιο πρόσωπο για την ανάρμοστη συμπεριφορά του ή για την παράβαση ορισμένων κανόνων, τους οποίους οφείλει να τηρεί.”
● “κάθε δυσάρεστο γεγονός που επισυμβαίνει αμέσως μετά την εκτέλεση μιας πράξης κι έχει σα συνέπεια την αποδυνάμωση της πράξης αυτής.” .
Αποτελεσματικότητα της τιμωρίας

Αν εφαρμοστεί με σύνεση, μπορεί να αποτελέσει λύση τελευταίας ανάγκης, μόνο σαν κατασταλτικό, πυροσβεστικό μέσο, κι αυτό γιατί:
● Η τιμωρία δεν μαθαίνει στο παιδί τι να κάνει και πώς να το κάνει. Συνεπώς, δεν έχει μορφωτική αξία και κανένας κακός χαρακτήρας δεν έγινε καλός μόνο με την τιμωρία.
● Αντίθετα, η ενίσχυση των θετικών συμπεριφορών του παιδιού, σε συνδυασμό με ήπιες τιμωρίες, όταν είναι απαραίτητες, αποτελεί ισχυρό μέσο σφυρηλάτησης του χαρακτήρα του παιδιού.

Συχνά για να βάλουμε όρια χρησιμοποιούμε την τιμωρία.

ΣΥΝΗΘΕΣΤΕΡΑ ΕΙΔΗ ΤΙΜΩΡΙΑΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ

    • Σωματική τιμωρία: Ιδιαίτερα επικίνδυνη. Δημιουργεί άβουλα, φοβισμένα και επιθετικά παιδιά.
    • Απειλές για φαντάσματα, δράκους κτλ.: Ιδιαίτερα επικίνδυνη. Μπορεί να αποτελέσουν αίτια φοβιών και άλλων αγχωδών διαταραχών στα παιδιά καθώς τα κάνουν να νιώθουν απροστάτευτα.
    • Τεχνική του διαλείμματος – Απομάκρυνση του παιδιού μέχρι να ηρεμίσει και να συμμορφωθεί: Σχετικά ακίνδυνη, αν είναι σαφές για το παιδί ότι δεν αποδοκιμάζεται το ίδιο (οπότε και να οδηγηθεί σε αίσθημα απόρριψης) αλλά η συμπεριφορά του.
    • Απαγόρευση πρόσβασης σε παιχνίδια, τηλεόραση κ.τ.λ.: Σχετικά ακίνδυνη τακτική αρκεί να χρησιμοποιηθεί με σωστό τρόπο.
    • Ανάθεση αντιγραφής ή αποστήθισης κειμένων: Περνάει λανθασμένο μήνυμα στα παιδιά σχετικά με την μάθηση.ς

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η τιμωρία δεν δείχνει στο παιδί τι και πώς να το κάνει αντιθέτως του λέει τι δεν πρέπει να κάνει. Η τιμωρία μόνο αν συνοδεύεται από συζήτηση καθώς και τεχνικές ενίσχυσης θετικών συμπεριφορών μέσω αμοιβών μπορεί να βοηθήσει στην διαμόρφωση ακέραιων, ανεξάρτητων και ολοκληρωμένων χαρακτήρων που είναι τελικά και το ζητούμενο. Η αποτελεσματικότητα της τιμωρίας κυρίως εξαρτάται από το πλαίσιο μέσα στο οποίο εκδηλώνεται.

Σε κάθε περίπτωση το παιδί πρέπει να νιώθει ότι το σεβόμαστε, ότι τιμωρούμε τη συμπεριφορά του κι ΟΧΙ την προσωπικότητά του, ότι η τιμωρία είναι η φυσική συνέπεια της πράξης του κι ΟΧΙ η εκδήλωση της απόρριψής του από μας. Τέλος, προτιμήστε την ενίσχυση για τις θετικές του συμπεριφορές.

error: Content is protected !!