close
Πράσινο Φώς στο Άγχος των Εξετάσεων

Πράσινο Φώς στο Άγχος των Εξετάσεων

Γράφει η  Άντρη Λυσάνδρου, Εγγεγραμμένη Σχολική / Εκπαιδευτική Ψυχολόγος 

Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν τις εξετάσεις!

Το άγχος πιθανόν να μας περιτριγυρίζει σαν το δεύτερό μας εαυτό, αυτή την περίοδο; Αν δε βιώναμε άγχος θα αισθανόμασταν την ανάγκη και την εγρήγορση για κατάλληλη προετοιμασία λόγω της εξεταστικής περίοδο;

Μερικές φορές η πίεση/ άγχος που αισθανόμαστε μπορεί να μας βοηθήσει και να μας κρατήσει συγκεντρωμένους στο στόχο μας. Άλλες φορές πάλι, μπορεί να κάνουμε αρνητικές σκέψεις.

Οι αρνητικές σκέψεις, μας προκαλούν υπερβολικό άγχος και δυσάρεστα συναισθήματα, τα οποία μας επιφέρουν αρνητικά αποτελέσματα και απομάκρυνση από το βασικό μας στόχο. Άγχος και εξετάσεις είναι αλληλένδετα! Εμείς μπορούμε να τα διαχειριστούμε! Πώς; Γνωρίζοντας τους λόγους που μας προκαλούν το άγχος και με ποιες τεχνικές μπορούμε να το διαχειριστούμε…

Αισθανόμαστε αγχωμένοι επειδή:

Ανησυχούμε ότι μπορεί να αποτύχουμε το στόχο μας, που είναι να περάσουμε τις εξετάσεις με ψηλό βαθμό και να μπούμε στη σχολή που επιθυμούμε εμείς ή το κοντινό μας περιβάλλον.

Σκεφτόμαστε πως δεν έχουμε προετοιμαστεί αρκετά και δεν θα τα καταφέρουμε.

Έχουμε υψηλές προσδοκίες και θέλουμε να τα καταφέρουμε.

Πριν γράψουμε στις εξετάσεις αισθανόμαστε την ανάγκη να μας πει κάποιος με σιγουριά «Θα τα καταφέρεις, θα περάσεις τις εξετάσεις και θα μπεις στη σχολή που επέλεξες».

Θέλουμε να ακούσουμε τα αποτελέσματα πριν καν γράψουμε εξετάσεις.

Αισθανόμαστε την ανασφάλεια του τι θα σπουδάσουμε. Τις πιο πολλές φορές δε γνωρίζουμε τη σχολή που έχουμε επιλέξει.

Νιώθουμε πίεση από την οικογένεια για να έχουμε καλά αποτελέσματα σύμφωνα με τις προσδοκίες της.

Πάντα έχουμε στο μυαλό μας τον ανταγωνισμό με τους συμμαθητές μας και ότι πρέπει να γράψουμε καλύτερα.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης και των εξετάσεων έχουμε και άλλους παράγοντες να μας απασχολούν τη σκέψη, όπως ένας εφηβικός έρωτας, οικογενειακές δυσκολίες κ.α.

Να θυμόμαστε πως πάντα είναι η κατάλληλη στιγμή για να φτιάξουμε κατάλληλες συνθήκες μελέτης / οργάνωσης και να αρχίσουμε να μελετούμε!!!

 

Κατά τη διάρκεια της μελέτης μας χρειάζεται:

 Να βρούμε ένα ήσυχο μέρος που μας εμπνέει για να μελετήσουμε!
Να οργανώσουμε και να διαμορφώσουμε το χώρο τον οποίο μελετάμε ώστε να μας εμπνέει, χωρίς πολλά βιβλία σημειώσεις και αντικείμενα! Καλύτερα στο χώρο που μελετάμε να έχουμε μόνο βιβλία και σημειώσεις του μαθήματος που μελετάμε εκείνη τη χρονική περίοδο.
Πριν αρχίσουμε να μελετάμε καλύτερα να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε μαζέψει ότι χρειαζόμαστε για τη μελέτη του συγκεκριμένου μαθήματος, για να μη τρέχουμε να μαζεύουμε υλικό την ώρα μελέτης, να αγχωθούμε και να διαταράξουμε την ηρεμία και τη συγκέντρωσή μας!
Να προετοιμαστούμε όσο πιο πολύ μπορούμε για την εξέταση!
Να ρωτήσουμε τον εκπαιδευτικό μας οποιαδήποτε απορία έχουμε για το μάθημα και την εξέταση!
Να ζητήσουμε τη βοήθεια του εκπαιδευτικού μας ή κάποιου γονέα ή του αδελφού μας αν χρειαζόμαστε να οργανωθούμε ή να λύσουμε κάποια απορία!
Προσπαθούμε να βρούμε μια τεχνική στη μελέτη μας! Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έντονα χρώματα στις σημειώσεις για να συγκρατούμε πιο εύκολα σημαντικές πληροφορίες!
Να φτιάξουμε ένα πλάνο ποιοτικής μελέτης για κάθε ημέρα! Μικρά διαστήματα μελέτης με σύντομα διαλείμματα.
Στα διαλείμματα μας είναι καλό να πιούμε νερό ή χυμό, να τρώμε ένα σνακ ή να παίξουμε με το κατοικίδιο ζώο μας ή ένα αγχολυτικό παιχνίδι.
Να διατηρούμε τη ρουτίνα του φαγητού και του ύπνου μας κάθε μέρα περίπου στην ίδια ώρα!
Να κοιμόμαστε καλά, αυτό βοηθά τον εγκέφαλό μας να επαναφορτίζεται και να συγκρατεί αυτό που έχουμε μάθει!
Να τρώμε ισορροπημένα (πολλά φρέσκα φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, καρύδια και πρωτεΐνες) είναι όλα καλά για τον εγκέφαλο και τα επίπεδα ενέργειας!
Μπορούμε να πάμε για τρέξιμο ή να περπατήσουμε ή να ασχοληθούμε με κάτι ευχάριστο για εμάς!
Να ανταμείβουμε τον εαυτό μας, για το στόχο τον οποίο έχουμε πετύχει στη μελέτη μας!
Να εστιάζουμε στο στόχο μας που είναι η μελέτη και να μην αφήνουμε άλλες σκέψεις να μας καταβάλουν!

Έφτασε η ημέρα των εξετάσεων! Τι κάνουμε;

Ότι χρειαζόμαστε να πάρουμε μαζί μας τη μέρα των εξετάσεων θα το βρούμε από το προηγούμενο βράδυ.
Θα φάμε ένα ελαφρύ και καλό πρωινό. Θα μας βοηθήσει στην ενέργεια και τη συγκέντρωση.
Θα πάμε τουαλέτα πριν ξεκινήσει η εξέταση.
Εάν αισθανθούμε ότι ανησυχούμε υπερβολικά και αγχωθούμε να εστιάσουμε στην αναπνοή μας (εισπνέω από τη μύτη – φουσκώνω στομάχι – κρατάω για λίγο- εκπνέω από το στόμα).
Όταν καθίσουμε να γράψουμε τις εξετάσεις μας, αφιερώνουμε χρόνο για να επιβραδύνουμε την αναπνοή μας και να χαλαρώσουμε.
Διαβάζουμε προσεκτικά το χαρτί εξετάσεων. Υπογραμμίζουμε λέξεις-κλειδιά και οδηγίες.
Κοιτάζουμε το χρόνο μας κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Μοιράζουμε το χρόνο μας σωστά στις ασκήσεις.

Επιδιώκουμε να έχουμε χρόνο να ξαναδιαβάσουμε τις απαντήσεις και να κάνουμε οποιεσδήποτε αλλαγές.
Εργαζόμαστε στις ερωτήσεις που θεωρούμε πιο εύκολες.

Ακολουθώντας τις τεχνικές διαχείρισης άγχους εξεταζόμενος, γονείς και κοντινό περιβάλλον του εξεταζόμενου μπορούμε να διαχειριστούμε το άγχος και να το διατηρήσουμε σε ποιοτικό και εποικοδομητικό άγχος, το οποίο μας προκαλεί εγρήγορση μελέτης. Εάν αισθανόμαστε ότι το άγχος είναι μη διαχειρίσιμο και μπορεί να αποσυντονίζει τη μελέτη και την απόδοσή μας, είναι καλό να ζητήσουμε τη βοήθεια κάποιου ειδικού για τη σωστή διαχείρισή του ώστε να έχουμε τα καλύτερα και επιθυμητά αποτελέσματα!

 
Άντρη Λυσάνδρου
Σχολική / Εκπαιδευτική Ψυχολόγος

error: Content is protected !!